Nadar en impressionisten
De fotostudio van Nadar. De protest-expositie in 1874 wordt daar gehouden: de geboorte van het impressionisme als kunststroming. Wat is dat voor iemand, die Nadar? Een fotograaf met een ruimte waar een flinke tentoonstelling in past. Dat is apart. En al helemaal in de negentiende eeuw. De eerste echte foto werd pas in 1825 gemaakt. Nadar, officiële naam: Gaspard-Félix Tournachon, was toen vijf of zes. Het duurde nog jaren voordat met fotografie geld kon worden verdiend en Nadar was er dus snel bij.
Nadar en de eerste luchtfoto en de eerste luchtpost
Hij is niet zomaar een van de andere fotografen. Drie decennia na die eerste foto al, maakt Nadar in 1858 vanuit een ballon de eerste luchtfoto uit de geschiedenis. In zijn fotostudio portretteert hij beroemdheden en staatslieden. Naast succesvol fotograaf is hij luchtvaartpionier. Hij veroorzaakt in 1863 een sensatie door met een tientallen meters hoge gasballon (Le Geánt) de lucht in te gaan (en daar een lelijk ongeluk mee te krijgen). Tijdens het beleg van Parijs in 1870-1871 regelt hij ballonvluchten over de Duitse belegeraars heen met post en militaire boodschappen. Voilà, de eerste luchtpost!
Nadar en Jules Verne
De bravoure en ontdekkingslust van Nadar vallen op bij andere avant-garde. Nadars avonturen met de grote luchtballon inspireren Jules Verne tot het schrijven van Vijf Weken In Een Ballon (1863). En de romanfiguur Michel Ardan in Van De Aarde Naar De Maan zou een verwijzing naar Nadar zijn. Verne en Nadar richten samen in 1862 de Société pour la recherche de la navigation aérienne op.
Nadar en de “impressionisten”
Op Wikipedia lees ik dat Nadar “de conventies van fotografische portretten doorbrak en ervoor koos de onderwerpen als actieve deelnemers vast te leggen”. Of dit een correcte beoordeling is van Nadars fotowerk weet ik niet, maar het lijkt opvallend veel op de opvattingen van de “impressionisten” en hun schilderwerken. Ik denk dat de protest-tentoonstelling in Nadars fotostudio geen toeval is. Nadar zal met zijn nieuwigheden vaak in dezelfde positie hebben gezeten als de afgewezen kunstenaars van toen. En de “impressionisten” zullen in Nadar met zijn stunts en zijn ideeën over fotografie iets van zichzelf herkennen. En hij heeft een vette zaal.
Hier nog een youtube video over Nadar.